På mässor med många företag delas ut papper efter papper med långa texter om företaget. Folk tar emot dem, men läser de verkligen alla dessa blaskor?
I informativt syfte kan dessa papper förstås vara bra, men för att ett företag ska sticka ut ur mängden på stora mässor krävs något mer speciellt. Något som får besökarna att minnas företaget.
Många mässbesökare berättar att de blir mest glada över att få praktiska prylar som används dagligen. Onödiga prylar och tråkiga pappersark råkar säkert i soptunnan på vägen ut.
I denna text ger vi därför tips på några saker du som företagare kan ge bort på mässor som faktiskt fungerar! Läs vidare för att ta del av tipsen.
Folk vill ha saker de har användning för
Mässbesökare har svarat att de gärna tar emot klädesplagg eller något annat praktiskt. Det de inte tänker på är att de då omedvetet kommer att tänka på företaget så fort de använder produkten och blir på så vis lockade att kolla upp vad företaget har att erbjuda. Dessutom ger de gratis reklam för företaget ute bland folk.
Keps med tryck är alltid uppskattat
Kepsar med tryck är ett utmärkt exempel på vardagliga saker att dela ut. Något som alla behöver under soliga dagar, men som folk sällan får idén att köpa en själv i affären. Se till att företagets logga är väl synlig – reklam för företag under fina dagar när folk är gladare har visat sig vara väldigt lönsamt!
Tygpåsar – för alla handlar ju mat
Samma princip gäller exempelvis tygpåsar som alla behöver för att handla mat. Företaget ger dessutom bilden av att de är mer miljövänliga då de stöder att inte köpa plastpåsar i affären.
Vilka detaljer är viktiga att tänka på?
Folk vill inte gå omkring med vilka prylar som helst. Det är väldigt viktigt att tänka på produktens utseende.
- Använd färger som passar ihop med företagets logga, men försök hålla till mer neutrala toner
- Företagets logga ska vara väl synlig, men anpassa den ändå så att prylen ser snygg ut i sin helhet
Kvaliteten av produkten har visat sig vara viktig för många. Går den lätt sönder ger det väl ingen vidare bra bild av företaget. Välj gärna lite bättre och dyrare produkter, det betalar sig i längden!
Vilken målgrupp vill företaget nå?
Det är viktigt att anpassa produkterna till vilken målgrupp företaget vill nå. Dela inte ut korköppnare till barn, och en rosa sminkväska kanske inte är det mest lämpliga om företagets verksamhet är inriktad på en mer manlig domän.
Var dock inte heller för stereotypisk; alla kvinnor vill exempelvis inte bära läppstift. Håll det simpelt, utan kontroverser och fundera på vad verkligen alla gillar. Då kommer ni göra succe!
Att sticka ut ur mängden är alltid ett vinnande koncept. Därför är det viktigt att dela ut produkter som syns och som används flitigt. Praktiska vardagliga prylar är de mest uppskattade.
Utseendet på produkten är extremt viktigt för att få folk att vilja använda produkterna. Tänk på färgvalet och gör företagsloggan synlig men snygg. Kvaliteten av produkten är också en vägande faktor – satsa mer på bättre kvalitet!
Det är viktigt att fundera på vad en potentiell kund skulle kunna bli glad över att få från företaget på en mässa. Anpassa produkten till målgruppen; riktar företagets verksamhet sig mer mot yngre kvinnor, pappor i stora familjer, eller tonårspojkar?
Gör ett noggrant arbete innan mässan för att ta reda på vad som kan tänkas funka och vad som inte funkar. På samma sätt bör ni analysera efter mässan för att ta lärdom av misstag tills nästa tillställning. Vad funkade bra och vad funkade inte? Byt ut dåliga strategier och håll fast vid vinnande!